Starta ett cykelkök

Vill du gärna starta ett cykelkök? Er lokala öppna verkstad där ni lagar cyklar (och mat om ni vill). Vad kul! Det är lättare än man tror. Det är några saker som du ska ha koll på.

Lokal

Du behöver en plats att vara. Ett cykelkök kan egentligen vara hur stort eller litet som helst, men du måste ha plats med följande.

  • Meckplats: d√§r du st√§ller eller h√§nger cykeln n√§r du jobbar p√• den. Det √§r ungef√§r tv√• kvadratmeter. Sedan kan du ha en eller tjugo.
  • Delar: i ett cykelk√∂k √•teranv√§nder du delar som du plockar fr√•n vrak som inte g√•r att r√§dda. Dessa hamnar i l√•dor som alla kan f√• plocka ifr√•n. En hylla med l√•dor som √§r hyfsat sorterade funkar utm√§rkt.
  • Litet h√∂rn f√∂r administration: h√§r kan du fixa medlemskap och ta emot donationer.

Bonus:

  • Uteplats f√∂r meck p√• sommaren.
  • H√§ng: ett cykelk√∂k √§r ocks√• en m√∂tesplats f√∂r alla som gillar sm√•skalig DIY, eller bara traskar f√∂rbi
  • Lager f√∂r skr√§pcyklar (som bes√∂kare f√•r plocka ut)

För att få tag i en lokal kan du höra med dina lokala hyresvärdar. Ganska ofta har de nån garage som de inte vet vad de ska göra med, och är beredd att hyra ut till ganska låg kostnad. Om cykelköket får tio besökare per öppningsdag och du har öppet två/tre gånger om veckan så funkar det med en hyra på 1500 SEK. Ibland har din kommun speciella fonder för initiativ som cykelkök, eller särskilda lokaler. Var lite försiktig med det dock, för såna subventioner kan falla bort och så kan hela initiativet haverera.

För övrigt kan en stuga eller container fungera som cykelkök med. Kolla med dina bekanta och släkt.

Verktyg

För att införskaffa alla verktyg som behövs till varenda del av en cykel - allt från cykelställ till den minstra insexnyckeln - så kostar det ca 10 000 kronor, om du inte hittar nån billig konkursförsäljning. Med det sagt, du kan smygstarta med mycket mindre än så. 20-80% regeln kan tillämpas. Det betyder att vi behöver bara 20% av alla verktyg för att lösa 80% av fallen. Tänk på laga punktering, justera bromsar och växlar. Det finns ett avancerat verktyg för att klämma ihop kopparna på ett styrlager. Den används några gånger om året, även på ett cykelkök, så det går att välja klokt och köpa den sist.

Sök kommunala bidrag! Speciellt eftersom det här är en engångskostnad, och det är uppenbart vad det är till, så är det rätt så lätt att få det ersatt, i alla fall en del.

Organisering

Det bästa sättet att organisera er, dvs volontärerna i cykelköket är i en platt struktur, även om ni ska ha en styrelse ifall ni blir en förening. Cykelkök är härliga men ganska kaotiska platser där folk ibland har jättemycket tid och månaden efter ingen alls, och då tar några andra över och håller öppet. Genom att 'låta de som är där' bestämma får ni fram en organisk icke-toppstryd ordning som funkar förvånansvärt bra, så länge alla håller på cykelkökets grundregler, som till exempel kan vara:

  • L√§gg tillbaka verktygen p√• deras r√§tta plats n√§r du √§r klar
  • Reservdelar tas f√∂rst fr√•n hyllan, sen fr√•n trasiga cyklar, aldrig fr√•n hela cyklar
  • Reservdelar ska l√§mna k√∂ket monterad p√• en cykel
  • Alla fixar sin egen cykel, fixa inte √•t n√•gon (men hj√§lp till, s√• klart!)
  • Inga medlemscyklar f√•r f√∂rvaras i k√∂ket
  • Ingen sexism, rasism eller v√•ld i k√∂ket

Ifall du är en förening kan du låta medlemsavgifterna betala för hyra och verktyg. Det är rekommenderat att ge även icke-medlemmar tillgång till verkstaden - det strider mot principen om du skulle gå runt och kontrollera alla - men du kommer märka att de flesta vill bli medlem om du lägger avgiften omkring 100 kr. Detta är även ett bra sätt att både kommunicera med gemenskapen du håller på att skapa (ifall de noterar e-post), och ett sätt att rekrytera nya volontärer.

√Ėppeth√•llande brukar ske med ett schema och aktiva volont√§rer som skriver upp sig. Det b√∂r inte finnas krav p√• minst antal pass. Cykelk√∂k trivs ju b√§st med folk som drivs av engagemang.

Somliga cykelkök har organiserats som daglig verksamhet. Det blir en annan stämning då det finns en hierarkiskt förhållande och dessutom 'ett måste'. Samma sak med köksmästare som är anställda. Det brukar tära på volontärkåren då folk antar att den anställde sköter det mesta, och så visnar engagemanget.

Slutligen, även om cykeln för många är synonym med jämlikhet, empowerment, öppenhet, hållbarhet, så är det klokt att inte göra cykelköket till en propagandamaskin för dina politiska åsikter. Diskutera gärna på plats så klart - det görs! - men låt platsen vara just det det är: en öppen verkstad. Det blir bara kul när din lokala arga bilist vågar sig in för att han tycker det är kul med meck.

Kunskap

Många som vill bli aktiva volontärer är rädda att de inte vet tillräckligt om cyklar. Det är begripligt men onödigt. 20-80%-regeln gäller igen. Det finns redan aktiva volontärer som kan förklara. Fokusera på de 20% av cykelmekanik som du behöver för att lösa 80% av problemen. Sedan är det bara surfa på kollektiva kunskapsvågen.

Ett cykelkök också en kunskapsmässa och diskussionsforum: folk vill gärna vädra vad de vet och diskutera för att knäcka ett problem. Du behöver egentlig bara mumla: "Nja, hur löser vi det här?" Och så kommer det förslag från alla håll.

Du kommer lära dig tokfort. Inom några veckor byter vevläger på fem minuter.

Skräpcyklar

Ett sätt att öka återbruk är att hämta skräpcyklar eller få de donerade. Många cykelkök har som regel att alla medlemmar får plocka ut en cykel per år för att mecka upp och ta hem. Också ett sätt att stimulera medlemskap.

Dessa skräpcyklar är i olika skick så du behöver bedöma vilka går att rädda och vilka inte. Ibland finns de en nästan ny cykel där också (som någon bara glömt i cykelrummet på sin BRF). Det kan vara en idé att plocka ut den, fixa upp det sista, göra den riktigt snygg och sälja till en bra pris för att ge cykelkökets ekonomi mer luft. Det är dessutom inte särskilt pedagogiskt att någon bara kan rulla ut en cykel och bara skippa verkstaden.

Det är inte rekommenderat att låta pågående 'projekt' stå kvar i cykelköket. Det händer att entusiasta besökare ändå inte dyker upp vid nästa öppningstillfälle och så står det en cykel där som ingen får röra.

Besökare

Det är helt underbart hur härliga cykelkökets besökare är. Dessutom finns de en ganska stor demografisk spridning. Somliga vill meka på sin racer på fem lax, medan andra traskar in för att det vill ha en billig cykel. I båda fall brukar folk engagera sig i platsen, se varandra och ge råd.

Ett annat mönster är att de som säger 'jag kan inget om cyklar' ofta lämnar verkstaden med ett stort leende (och en cykel) över att de bara fixade det, att de nu kan reparera sin cykel.

En sak som du ska vara tydligt med är öppningstiderna. När folk står och mekar så glömmer de tiden. Dessutom har de ofta dålig koll hur länge olika ärenden tar. Det är upp till dig som köksmästare att både påpeka att det stängning om 15 minuter och att säga: nej, det tar för lång tid! Du bestämmer, det är din fritid.

Det kan finnas jobbiga besökare också, men då är det bara plocka fram dina bästa pedagogiska färdigheter och tålamod. Det gäller främst vara bestämd när någon vill plocka alla bästa delar och få saker fixat åt dem.

Cykelkökens besökarens könsfördelning är ca 66% män, 33% kvinnor. Vi har inte gjort en analys av andra grupper och detta är bara det vi observerar i praktiken. För att balansera ut det kan du ha speciella kvällar för till exempel kvinnor eller icke-binära.
Va gärna noga med att alla besökare ska fixa sin egen cykel. Det är en dödssynd att som köksmästare fixa en cykel åt en besökare, men även till exempel pojkvänner som fixar åt flickvänner. Det brukar inte vara en stor grej. Pojkvännen vet sällan mer än flickvännen, det är bara vana. Uppmuntra tjejen att fixa, ta i verktyg och åtminstone hjälpa till.
Med det sagt brukar stämningen inte vara särskilt grabbig, om vi ändå ska lägga en stämpel på det, är det snarare barnslig förundran. Använd det, och låt folk upptäcka nya sidor av sig själv.

Av praktiska och säkerhetskäl är det smart att vara två eller fler volontärer vid varje öppningstillfälle, men eftersom ett cykelkök mest består av skräp (som förädlas av besökare) så finns det ingen särkild risk för varken stöld eller våld.